تئاتر کودکان آریایی

طرح احیاء آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان

 
آموزش تئاتر به کودکان پیش دبستانی و دبستانی
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ۱٢:۳٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٠ مهر ۱۳۸٩
 

بسیاری از دوستان در مورد چگونگی طرح احیاء آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان سئوال نمودند، لازم بذکر است در حال حاضر این طرح مراحل بررسی و آزمایش و خطای خود را طی نموده و وارد مرحلۀ اجراء شده است که البته این مرحله نیز خود دارای زیرمجموعه هایی می باشد و گروه شاپرک باید با طی نمودن هر یک از آنها، توانایی رسیدن به مرحلۀّ نهایی را بدست آورد بنابراین تا اجرای کامل طرح نمی توان در مورد جزئیات آن مطلبی عنوان نمود اما چهارچوب کلی طرح را تا آنجا که مقدور است طی نوشته ها، مقاله ها و گزارشهایم ذکر خواهم کرد.

در ابتدا طرح تنها دو مقطع پیش دبستان و  دبستان را پوشش می داد اما با طی شدن مراحلی از آن  بنا به ضرورت برای گروه سنی نوجوان و حتی بزرگسال  نیز برنامه هایی درنظر گرفته شد .

در ذیل به موارد مختصری از چگونگی آموزش تئاتر به کودکان پیش دبستانی و دبستانی اشاره می شود.

برای مقطع پیش دبستان که هنوز کودکان مهارت خواندن و نوشتن را فرا نگرفته اند، آموزشهای لازم برای ارائه کار از طریق حس شنوایی و حرکت صورت می گیرد ، از این طریق کودکان در یک محیط کاملاً صمیمی و آرام به دور از هرگونه اضطراب و نگرانی آموزشهای لازم را فرا خواهند گرفت.

کودکان دبستانی نیز خود به دو دسته تقسیم می شوند:

  • بچه های کوچکتر  شامل کلاسهای اول و دوم و سوم دبستان     
  • بچه های بزرگتر  چهارم و پنجم دبستان

انواع شعر، موسیقی و نمایش باید متناسب با شرایط سنی هرگروه ، بطورجداگانه درنظرگرفته شود.

و اما الزامی است برای کودکانی که در یک گروه قرار دارند نیز، یک تقسیم بندی دیگر،آنهم بر مبنای، ذوق ، علاقه ، استعداد و توانایی آنان در نظر داشت.   بعنوان نمونه:

  • کودکانی که توانایی و مهارت نواختن آلات موسیقی خاص کودکان نظیر سازهای ضربی و ریتمیک( طبل، چوبهای صدادار، خاش خاشک، دقّک، قاشقک، دایره زنگی، سنج، مثلث، زنگوله ها)  و سازهای آهنگین(زیلوفون، متالوفون، بلز، چنگ و ویولون های ساده) و سازهای بادی(فولوت ریکوردر و ...)را دارند برای ارائه موسیقی نمایش درنظرگرفته شوند.
  • بچه هایی که آموزش آواز دیده اند و از صدای خوبی برخوردارند، بخش ترانه سرایی گروه را عهده دار شوند
  • برای آنهایی که آمادگی جسمانی خوبی دارند، کارهای فرم همراه با موسیقی در نظرگرفته شود که این موسیقی می تواند همراه با کلام یا بدون کلام باشد.
  • کودکانی که دارای بیان خوبی هستند برای بخش دکلمه و همچنین قصه گویی انتخاب شوند.
  • برای بخش دیالوگی کار، آنهایی که دارای تداوم حس بوده و می توانند ورود و خروج به موقع و متناسب را روی صحنه داشته باشند و در ارائه دیالوگها و ایجاد شخصیتها توان لازم را دارند در نظرگرفته شوند.

نتیجه آنکه آموزش تئاتر به کودکان مانند بزرگسالان دارای بخشهای مختلفی  می باشد که بصورت زنجیر بهم وصل بوده و یکدیگر را تکمیل می نمایند.