تئاتر کودکان آریایی

طرح احیاء آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان

 
آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان "پانیذ"
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ٤:٤٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٧ امرداد ۱۳۸٩
 

فعالیتهای آموزشی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان در مهدها و مراکز آموزشی و فرهنگسراها بصورت متفرقه انجام می شود می تواند مقدمه ای برای همگانی کردن آموزشهای تئاتر باشد اما قدرت کافی را ندارد. تلاشهایی که جسته گریخته در این راستا انجام می شود به نتیجۀ مطلوب و دایمی نمی رسند ، زیرا اغلب این تلاشها مقطعی صورت می گیرند حال آنکه شرط رسیدن به نتیجۀ مطلوب در امر آموزشهای تئاتر، تداوم آن می باشد. بنابراین تغییر باورهای نادرستی که نسبت به تئاتر و آموزشهای مربوط به آن وجود دارد (آن را یک برنامۀ کاملاً منفک از آموزش و پرورش می دانند و حتی بر این باورندکه انجام این نوع فعالیتها باعث افت تحصیلی بچّه ها می شود) از قدرت افرادی که بصورت پراکنده بدون حمایت کار می کنند خارج است.

 تآسیس مراکز تخصصی آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان و ارائه آموزشهای لازم می تواند راه حل مناسبی برای برطرف نمودن این فقدان باشد زیرا موقعیت مناسبی فراهم می شود تا آموزشها، متناسب با گروه های سنی مختلف برای کودکان و نوجوانان به شکل مطلوبی ارائه شود .

 در این میان سرکار خانم رکسانا خلوتی با علاقه و عشقی که به کودکان و نوجوانان دارند همچنین باور ذهنی و قلبی ایشان به مفید بودن آموزشهای تئاتر برای کودکان و نوجوانان،با وجود تمام سختیها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان "پانیذ" را در بهمن سال  1388  تأسیس نمودند .

 شرط لازم برای شرکت در کلاسهای بازیگری برای علاقه مندان به هنر تئاتر و نمایش و سینما رسیدن به سن 18 سالگی می باشد و این به معنای از دست دادن فرصت طلایی است که برای فراگیری آموزشهای تئاتر در سنین پایین تر می تواند وجود داشته باشد. شروع آموزشها آنهم با گروه کودک بسیار مشکل است زیرا صبر و حوصله و علاقۀ زیادی را نیاز دارد همچنین تخصص در زمینۀ کار با کودکان . اما اگر آموزشها از این سنین آغاز شود در آینده نتیجه ای دلخواه بدست خواهد آمد.

 ویژگی برجستۀ آموزشگاه بازیگری " پانیذ" پذیرش گروههای سنی کودک و نوجوان و همچنین بخشهای آموزشی جداگانه ای است که برای این دو گروه در نظرگرفته شده است. این آموزشها از مرحلۀ آسان به مشکل، رده های سنی 4 تا 18 سال را دربرمی گیرند.

 آموزشها برای بخش کودک از واحدهایی نظیر قصه گویی خلاق، نمایش خلاق، بازیهای آوازی و بازیهای نمایشی که پایۀ آموزشهای تئاتر به کودکان است آغاز می شود، همچنین در بخش نوجوان، هنرجویان با گذراندن واحدهایی مانند فن بیان، شاهنامه خوانی و نقالی، مبانی حرکت، پانتومیم، تحلیل و بررسی فیلم و نمایشنامه و عروسک گردانی، دوره های آموزشی را از مرحلۀ مقدماتی تا پیشرفته طی نمایند.

  سالن پلاتو جهت نمایش،کلاس درسی جهت واحدهای تئوری،سیستم های صوتی تصویری جهت تحلیل و بررسی فیلم و حیاط بازی جهت اوقات فراقت بچه ها از جمله امکاناتی می باشد که نیازهای هر هنرجویی را جهت گذراندن  یک دوره ی آموزشی بی دغدغه فراهم می سازد .

 همچنین برای پیشرفت و بالا بردن سطح کیفی کار و ایجاد ذوق و علاقۀ بیشتر در زمینۀ تئاتر، در هر ترم آموزشی برنامه های مفیدی برای هنرجویان در نظر گرفته شده است.

 حضور در تالارهای نمایش و دیدن اجراهای خوب و مناسب، همچنین بازدید از مکانهای وابسطه به تئاتر می تواند شرایط لازم را برای پیشرفت هنرجویان در امر آموزش فراهم آورد زیرا هدف فعالیتهای آموزشگاه آشنا کردن هرچه بیشتر آنها با تئاتر و عناصر تشکیل دهندۀ آن می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت www.paniz-childacting.com مراجعه فرمایید. 


 
 
ضرورت تأسیس آموزشگاههای تخصصی بازیگری کودک و نوجوان
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢۱ امرداد ۱۳۸٩
 

مقدمه

نمایش با کودکان و نوجوانان یکی از شاخه های آموزشی تئاترکودک و نوجوان است که از لحاظ تربیتی برای پرورش نسل آینده حائز اهمیت است.این رشته در مقایسه با دیگر فعالیتهای هنری مانند خوشنویسی،نقاشی وکارهای دستی و . . .  علاوه بر ویژگیهای خاص هنری،قابلیت آموزشی و پرورشی بالقوه زیادی دارد. زیرا تئاتر، ترکیبی از هنرهای دیگر است و در شکل گیری آن هنرهای نظیر : موسیقی، حرکات فرم ، نقاشی، معماری،ادبیات و . . . دخالت دارند ( شفیعی ، 1379 ) بنابراین اگر به آن توجه اساسی شود می تواند بعنوان یک واسطۀ ارزشمند تربیتی، در خدمت آموزش و پرورش قرار گیرد .

 

اساتید برجستۀ تعلیم و تربیت همواره از تئاتر بعنوان قویترین قالب آموزشی و هنریِ مناسب برای کودکان و نوجوانان یاد می کنند و به مسئله خودسازی از طریق هنرهای نمایشی تأکید فراوان دارند.چنانچه نمایش باکودکان ونوجوانان به شکل صحیح و برنامۀ منظم و حساب شده مورد استفاده قرار گیرد، بعنوان یک کار هنری و تربیتی مفید، قطعاً اثرات پرورشی ارزنده ای بر مخاطبان خود داشته واز لحاظ کارکرد تربیتی،به مراتب قویتر ازسایر رشته های هنری عمل خواهدکرد.

 

  تاریخچۀ تئاتر کودک و نوجوان در ایران

 

سابقۀ فعالیت آموزشی تئاتر با کودکان و نوجوانان در ایران چندان طولانی نیست.جبار باغچه بان بعنوان یکی از پیشکسوتان تئاتر کودک در دهۀ سی، نمایش هایی چون"بابا بزرگ و ترب"و" گرگ و چوپان" را در مهدکودک هایی که خود اداره می کرد به اجرا گذاشت. این مرد فرهیخته و بزرگوار را می توان نخستین کسی بشمار آوردکه در ایران، نمایش با کودکان را بر اساس اهداف آموزشی آن ، بطور جدی دنبال کرد. در دهۀ 40 با تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تئاتر به عنوان یک شاخۀ آموزشی پذیرفته شد و به شکل پراکنده در کتابخانه های آن مرکز به کودکان آموزش داده شد(کیانیان، 1387  ).

 

لازم به ذکر است که بدلیل عدم برنامه ریزی صحیح ، پیگیر ، کمبود نیرو و منابع مورد نیاز برای اجرای این کار،تا کنون فعالیت مفید و چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته و آنچه که در این مراکز بعنوان تئاتر آموزشی کودکان و نوجوانان مطرح است دچار پراکنده کاری و ضعف برنامه ریزی است که بدیهی است بایستی رفع شود (حلیمی ، 1370 ).

 

تقسیم بندی تئاتر کودک و نوجوان

 

تئاتر کودکان و نوجوان به دو شاخۀ تئاتر«با»کودکان و نوجوانان وتئاتر«برای »کودکان و نوجوانان  قابل تقسیم است. در حال حاضر در کشور ما، از شاخه های آموزش تئاتر کودک و نوجوان بیشتر به بخش تئاتر برای کودکان و نوجوانان پرداخته می شود. در این زمینه گروههای اجرایی زیادی فعالیت دارند،افراد بزرگسالی که با علاقۀ بسیار تلاش می کنند تا یک اجرای خوب و مناسب را برای کودکان و نوجوانان روی صحنه ببرند. البته در بعضی از اجراها مشاهده می گردد استانداردهای کار تئاترکودک و نوجوان رعایت نشده و هدف مطلوب و مورد قبولی را که مرتبط با آن است دنبال نمی شود.کودکان و نوجوانان در این اجراها فقط تماشاچی هستند زیرا در باور بسیاری از آنها این تصور وجود ندارد که خود نیز می توانند مهارتهای لازم برای اجرای تئاتر را فرابگیرند و روی صحنه حضور داشته باشند. درصورتیکه تئاتر، بازی و قصّه، همه برای کودک و در ذات اوست و چیزی خارج از وجود او و دنیایش نمی باشد .

 

تأسیس آموزشگاه تخصصی بازیگری کودک و نوجوان می تواند سبب برطرف نمودن  نیازها و کمبودهایی شود که، در این زمینه برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. همچنین این امکان  فراهم می شود تا آموزشهای تئاتر متناسب با گروه سنی کودکان و نوجوانان بطور جداگانه به آنها ارائه شود.

 

دنیای تئاتر و نمایش و آموزشهای مربوط به آن برای کودکان و نوجوانان دنیای گسترده ایست، ضرورتها و کاربردهای فراوانی دارد ولی کمتر به آن پرداخته   می شود .

 

به اختصار برخی از  فوائد و اثرات برگزاری کلاسهای آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان به عنوان ذیل می با شد:

 

  • ایجاد اعتماد به نفس.
  • ایجاد حرکت و نشاط.
  • ایجاد فهم و درک عمیق از وقایع.
  • پرورش استعدادها.
  • درمان برخی مشکلات رفتاری، نظیر پرخاشگری و گوشه گیری و انزوا.
  • تقویت تخیل صحیح.
  • تقویت حس مسئولیت پذیری.
  • تجربه و تمرین زندگی.
  • پرورش زوایای دید.
  • تقویت بیان و گفتار.
  • پرورش بدن و آمادگیهای جسمانی ( رشد مهارتهای بدنی ).
  • ایجاد خاطره های ماندگار از یک فعالیت گروهی.
  • آشنایی با ادبیات و انواع قصه در رابطه با نمایشنامه، مثل، حکایت، افسانه، داستان و متل.
  • آشنایی باشخصیتهای گوناگون در رابطه با بازیگری نقشهای مختلف مانند شخصیتهای گوناگون انسانی، حیوانی، گیاهی، تخیلی و غیره.
  • آشنایی با « نظم و ترتیب » در رابطه با مراحل مختلف اجرای نمایش.
  • تئاتر بعنوان  وسیله ای برای تخلیۀ هیجانی و عاطفی.
  •  و   .  .  .

 

بسیاری از خانواده ها با کارکرها و ضرورت های آموزشهای تئاتر ناآشنایند . لازم به ذکر است، این عدم آگاهی از آنجا نشأت می گیرد که به مقولۀ تئاتر با کودکان و نوجوانان و هدفهای اصلی آموزشهای آن کمتر پرداخته می شود و جای آموزشهای مفید و ارزندۀ آن برای کودکان و نوجوانان بسیارخالی است، حتی آموزش و پرورش نیز بایستی نسبت به تئاترکه یک روش آموزشی غیر مستقیم و مناسب برای کودکان و نوجوانان است، بیشتر بپردازد. زیرا باور ذهنی اغلب خانواده ها نسبت به وجود و لزوم اینگونه آموزشها شفاف نمی باشد. آنها تئاتر و آموزشهای مربوط به آن را یک برنامۀ کاملاً منفک از آموزش و پرورش می دانند و حتی بر این باورندکه انجام این نوع فعالیتها باعث افت تحصیلی بچّه ها می شود، حال آنکه آموزشهای تئاتر بخصوص در مقطع ابتدایی به کسب سه مهارت مهم چون " خواندن "، " نوشتن " و " حساب کردن " به کودکان یاری  می رساند ( رضا بدلی ، 1366 ) .

 

با در نظرگرفتن تمام موارد فوق، زمانی می توانیم برای کودکان و نوجوانان در زمینۀ تئاتر کار مفیدی انجام دهیم که از حمایت و پشتیبانی والدین برخوردار باشیم و از آنجا که اختیار کودکان و نوجوانان دردست والدینشان است اگر در این راه از جانب آنها یاری نشویم، هر چقدر هم در این زمینه تلاش شود، بدون وجود این حمایت و توجه، پیشرفت خوبی حاصل نخواهد شد.

 

  امید است با ارائه اینگونه آموزشها از طریق آموزشگاههای تخصصی بازیگری ، تئاتر کودک و نوجوان آغازی نوین داشته باشد و شاهد  اثرات مثبت و بارز این نوع آموزشها در زندگی آتی کودکان و نوجوانان باشیم و از جانب خانواده ها نیز حمایتهای لازم بعمل آید.

  

  منابع مورد استفاده:

شفیعی ، ک. ، 1379 – نمایش بازی خلاق ، مؤسسه نشر صالحین

حلیمی ، ع . ، 1370 – نمایش و تربیت ، تربیت

کیانیان ، د . ، 1387 – دریچه ای به تئاتر کودک در ایران ، نمایش

رضا بدلی ، م . ، 1366 – تئاتر کودک از دیدگاه هنر و روانشناسی ، رشد

یزدانی، ی . ،1385 – قصّه بازی و نقش و کاربرد آموزشی – تربیتی آن ، کانون پرورش فکری کودکان                                                                                                                                      

 


 
 
ارائه طرح اجرای نمایش کوتی و موتی به تالار هنر
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ۱٢:٤٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٠ امرداد ۱۳۸٩
 

گروه شاپرک بعد از گذراندن دوره های آموزشی وارد مرحلۀ اجرا شد و برای آنکه این مرحله بدرستی طی شود اجراهای نخستین خود را از مراکزی که دارای سن کوچک و سالنی با ظرفیت محدود است مانند کانون فرهنگی تربیتی پردیس آغاز کرد تا از این طریق قدرت، مهارت و اعتماد به نفس خود را مرحله به مرحله بالا برد و تا جایی رساند که توانایی حضور روی صحنۀ حرفه ای مانند تالار هنر را بدست آورد. 

نتیجۀ تلاش گروه شاپرک ارائه تئاتر فرم "چهارفصل" و بازبینی آن در تالار هنر بود. این نمایش از طرف  بازبین ها ( داوود کیانیان، حسین فدایی حسین و منوچهر اکبرلو ) و مدیریت تالار ( سید صادق موسوی ) مورد تأیید و تشویق بسیار قرارگرفت اما نتوانست به مرحلۀ اجرای نهایی برسد زیرا: 

سطح کار از نظر بازبین ها دانش آموزی عنوان شد.

وجود تنها یک گروه اجرایی متشکل از کودکان نمی توانست اعتماد لازم برای اجرای مداوم را بدست آورد. 

در پی این اعلام آنهم در حضور کودکان، تعدادی از آنها با نا امیدی گروه را ترک کردند و حمایت و پشتیبانی خانواده های آنها را از دست دادیم ، بنابراین برای ادامۀ کار و تلاش دوباره نیازمندکودکان جدیدی بودیم که وارد گروه شده و با گذراندن آموزشهای لازم، مهارت لازم برای اجرا را بدست آورند.

   موقعیت بوجود آمده موجب شد در ارایۀ طرح، تغییراتی داده شود تا از طریق آن، مشکلات و موانع موجود برطرف شود:

برای اعضای باقیمانۀ گروه که کودکان شکست ناپذیر و با پشتکار بودند، تمرین ها و آموزشها ادامه یافت  همچنین با تأسیس اولین آموزشگاه تخصصی کودک و نوجوان بنام "پانیذ" به مدیریت سرکارخانم رکسانا خلوتی شرایط بسیار خوبی فراهم شد تا بار دیگر کودکان و نوجوانان مشتاق را گردهم آوریم و با تلاشی مضاعف کار را ادمه دهیم. تأسیس این آموزشگاه زمینۀ مناسبی را فراهم آورد تا با خانواده هایی آشنا شویم که قدر هنر تئاتر را بیشتر می دانند، بنابراین از حمایت و پشتیبانی آنها برای ارایۀ بهتر و مطمئن تر طرح برخوردار شدیم. همچنین این امکان فراهم شد تا تعداد گروه اجرایی کودکان را از یک گروه به سه گروه افزایش دهیم . وجود سه گروه بازیگر کودک که تسلّط کامل بر اجرای یک نمایشنامه را دارند و همچنین زمان بندی مناسبی که برای اجراهای این گروه ها در نظر گرفته می شود (برای هر گروه از کودکان، در هفته دو روز اجرا اختصاص داده می شود)، برای اجرای کامل ( یک ماهه ) با مشکلی روبرو نخواهیم بود زیرا با وجود این تقسیم بندی حتی در فصل مدارس، موقعیت مناسب فراهم است تا هر گروه با آمادگی لازم   سر صحنه حضور یابند بنابراین این اطمینان از جانب سرپرست گروه به مدیریت محترم تالار داده می شود که در اجرای کودکان هیچ گاه خللی بوجود نخواهد آمد .

همچنین سرپرست گروه با ایجاد تغییر در نوع متن ، موسیقی و بخش حرکتی کار، تمام تلاش خود را انجام داد تا کیفیت اجرا از سطح دانش آموزی ارتقاء یابد و وارد مرحله ای شود که توان حضور و ارایۀ کار در صحنه ای بزرگ همراه با تعداد زیادی از تماشاچیان را داشته باشد.

حال گروه شاپرک با کمال احترام نتیجۀ تمام تلاش و پشتکار وکسب مهارتهای خود را در قالب نمایشی به نام " کوتی و موتی " نوشتۀ زنده یاد بیژن مفید ارائه می دهد.

این نمایش نخستین بار در سال 1352 توسط مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد و بازیگرانی چون آقایان رضا بابک و بهرام شاه محمدلو و خانم مرضیه برومند که اکنون از اساتید برجستۀ تئاتر کودک و نوجوان بشمار می آیند در آن نقش آفرینی داشتند.

مسئله مهمی که برای اجرای این نمایش در نظر گرفته شده، این است که بازیگران فکر و جوهر این نمایش را در کار خود بازگو کنند و از طریق شخصیت ها به دیگران انتقال دهند.

پیام نهفته در دل نمایش، چشم و همچشمی و فخر فروشی را مطرح می سازد که بین کودکان و نوجوانان ما به وفور دیده می شود ، بعنوان مثال پدر من فلان ماشین را دارد، لباس من دارای فلان مارک است و . . . .  گسترش این معظل بزرگ بین کودکان و نوجوانان، انگیزۀ اصلی ما برای انتخاب و ارایۀ نمایشنامۀ کوتی و موتی شد زیرا این نمایش به زبانی ساده و قابل فهم، نتیجه و عواقب چنین تفکرهای اشتباهی را در قالب داستانی که برای خرگوشها اتفاق می افتد به سادگی عنوان می کند و توجه به اصالت فرهنگی و قانع بودن به آنچه که خداوند برایمان معین کرده را توصیه می نماید.

در این نمایش کودکان محور اصلی فعالیتهای موجود می باشند ، بدین معنا که بازیگران ، نوازندگان و بخش حرکات موزون که بر اساس تربیت بدنی کودکان بنا نهاده شده تماماً توسط کودکان و نوجوانان ارائه می شود  و ما هیچ بازیگر بزرگسالی را روی صحنه مشاهده نخواهیم کرد.

کودکان سرزمین ما ایران دارای توانایی های فراوان و قابل ستودنی در زمینه های مختلف هنری ازجمله موسیقی بازیگری- حرکت و فرم و ترانه سرایی خاص کودکان هستند اما این توانایی ها بطور جداگانه پرورش می یابند و چقدر پسندیده است که مجموع این هنرها در سایۀ نمایش کنار هم آیند و در راستای یک هدف حرکت داشته باشند. اجرای نمایش می تواند بهانۀ خوبی برای این گردهمایی و همکاری بین هنرهای مذکور باشد

 با سپاس

 سرپرست گروه شاپرک نگین مهرانی

 مرداد 1389

                                                                                                             

 


 
 
سرگذشت عجیب نمایش چهارفصل
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ۸:۳۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٩ امرداد ۱۳۸٩
 

 

نوشتن این مطالب را بسیار لازم و ضروری می دانم زیرا نمایش چهارفصل سرگذشت عجیبی پیدا کرد. در امرداد 1388 متن اصلی نمایش که نوشتۀ خانم فائزه صالحی راد است توسط گروه شاپرک در حضور تعدادی از دوستان و همچنین خانواده های اعضای گروه در کانون فرهنگی تربیتی پردیس به روی صحنه رفت.

بعد از اجرای نمایش در کانون پردیس متن چهارفصل با همفکری نویسنده و سرپرست گروه کامل تر گردید و در شهریور همان سال در تالار هنر مورد بازبینی قرار گرفت اما مجوز برای اجرای گیشه ای را نگرفت. 

با هماهنگی و رضایت نویسنده متن چهارفصل مورد بازنویسی قرار گرفت و از آنجا بود که سرگذشت عجیب نمایش چهار فصل آغاز شد و تا کنون نیز دامه دارد.

طی سال گذشته متن چهار فصل در اختیار دوستان زیادی ( ماریا میرنژاد، مهدی صفاری نژاد، ندا ثابتی، کامران احمدزاده، راستین اصغری ) قرار گرفت ولی در نهایت هیچ یک از آنها به نتیجۀ مطلوب نرسیدند. زیرا متن چهارفصل باید بگونه ای بازنویسی می شد تا بازیگران کودک و نوجوان توانایی اجرای آنرا داشته باشد همچنین در متن اصلی، فضای مناسبی برای بخش حرکات موزون همراه با ترانه سرایی خاص کودکان درنظرگرفته شده بود که در بازنویسی نیز باید گنجانده می شد. متأسفانه هیچ یک از نویسندگان نتوانستند مطابق با خصوصیات ذکر شده متن کاملی را بازنویسی و ارائه دهند.

در این میان سرکار خانم ماریا میرنژاد بر اساس موضوع نمایش چهارفصل، طرح جدیدی را ارائه نمود، اما این طرح نیز برای رسیدن به مرحلۀ نهایی نیازمند همکاری نویسنده و شاعر بود و این چنین بود که نمایشنامه دست به دست گشت ولی به نتیجه ای نرسید .

سرپرست گروه خود را موظف می داند با ارائه این گزارش به نوعی متن اصلی نمایش چهارفصل و همچنین طرح بازنویسی آن را برای نویسندۀ اصلی ( فائزه صالحی راد) و بازنویس آن ( ماریا میرنژاد ) حفظ نماید. 

 

 

 


 
 
اجرای نمایش چهار فصل در کانون فرهنگی تربیتی پردیس
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ۱:٥٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۸٩
 

برای گروه شاپرک در امرداد ماه 1388 فرصتی پیش آمد تا یکی از نمایشهای آمادۀ خود به نام "چهارفصل" را در کانون فرهنگی تربیتی پردیس اجرا نماید.

تلاش همیشگی گروه شاپرک اجرای نمایشهایی است که در آنها، موضوع و مفاهیمی مطرح و دنبال شود که فهم آنها برای کودکان لازم و ضروری است. مفاهیم ارزنده ای مانند جنگ و صلح، آزادی، استقلال، اعتماد به نفس ، آلودگی محیط زیست و آیندۀ جهان و . . .   که مفاهیمی انتزاعی هستند و اگر بخواهیم آنها را بصورت مستقیم از طریق سخنرانی انتقال دهیم بدلیل عینی بودن شرایط ذهنی کودکان، ناکام خواهیم ماند ولی همین مفاهیم در غالبِ شعر و داستان و نمایش صورتِ عینی تری به خود می گیرد وکودکان می توانند براحتی با آن ارتباط برقرار کنند .

نمایشی که در کانون پردیس به روی صحنه رفت نیز دارای چنین ویژگیهایی بود. برای اجرای این نمایش سرکارخانم فائزه صالحی راد بعنوان نویسنده و طراح حرکت گروه را یاری نمودند .

نمایش تصویری از آیندۀ جهان را به ما نشان می داد، اینکه بی توجهی انسانها نسبت به محیط زیست ، جهان را به جایی خواهد رساند که دیگر در آن از چهار فصل خبری نیست ، جهان هستی در آینده از طبیعت تهی خواهد شد. دنیا به بیابانی خشک و سوزان و دودآلود تبدیل می شود و آدمها به ابزارهایی مکانیکی.

کودکانِ بی گناه در رنج و عذابند و  باور ندارند دنیا در گذشته اینگونه خشک و سوزان نبوده، آنها هیچ چیز از طبیعت  نمی دانند، چهار فصل را نمی شناسند و تابحال ندیده اند. نمی دانند برف و باران چیست و . . .  در این میان کودکی خسته و تشنه با کمک درخت پیری که یاد و خاطرۀ دوران سبز زمین را به یاد دارد سفری رویایی به دلِ طبیعت را آغاز می کندو از زبان عناصر طبیعت قصۀ چهار فصل را می شنودو می بیند، سرانجام تصمیم می گیرد جای خالی طبیعت را در دنیای کنونی خود به یاد انسانهای فراموشکار بیاورد و چهار فصل را به دنیای آنها بازگرداند.

لازم به ذکر است زمان این اجرا برای گروه غیر منتظره و محدود بود و همین امر موجب شد نتوانیم به موقع دوستان خوبمان را برای دیدن آن دعوت نماییم. امید است گروه شاپرک با تلاش خود بتواند اجراهای بهتری داشته باشد و البته فرصت لازم برای اطلاع رسانی بموقع.

 


 
 
گروه شاپرک
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۸٩
 

در آغاز گروه شاپرک شامل جمعی از کودکان پیش دبستان و دبستان بود که در فعالیت گروهی به نام تئاتر دورهم جمع شدند و با تمرین و علاقۀ بسیار سعی کردند تئاتر و آموزشهایش را بدرستی فرا بگیرند.

این گروه هنری فعالیت و آموزشهای خود را از مرحلۀ قصه گویی خلاق و نمایش خلاق که پایۀ آموزش تئاتر به کودکان است آغاز کرد .

در دنیای امروز کودکان با آموزشها و فعالیتهایی که متعلق به آنهاست و در اصل امکان دسترسی و استفاده نمودن از آنها حقِ مسلم شان است بیگانه اند. بخشی از این آموزشها مرتبط با فعالیتهای تئاتر و نمایش می باشد. اکنون کمتر کودکی را می توان یافت که با همان زبان و فهم کودکانه اش بتواند توضیح قابل قبولی در مورد تئاتر و چگونگی اجرای آن داشته باشد.  اگر از آنها با زبانی ساده پرسیده شود:

نمایش چیست؟   

آیا تابحال اجرای تئاتر را دیده ای؟ و اینکه اگر خودت بخواهی تئاتر اجرا کنی چگونه می توانی؟

فکر می کنی لازم است چه چیزهایی را یاد بگیری تا بتوانی نمایش بدهی؟

و . . .

بسیاری از کودکان امروزی در مقابل این پرسشها توضیح قابل قبولی ارایه نمی دهند و تنها آنهایی که جسته گریخته در محیطِ زندگیشان با تئاتر و عوامل آن برخورد داشتند، تا حدی پاسخگو هستند و بقیه با چشمانِ متعجب نگاهت می کنند.

و اما وقتی برای آنها از تئاتر و چگونه اجرا شدنش صحبت می شود، می توان برق شور و شوق فراوان را در همان نگاههای متعجب دید و زمانیکه آموزشها بصورت عملی آغاز گردد، سراز پای نمی شناسند و این انگیزۀ اصلی من برای تشکیل گروه شاپرک و ارایۀ طرح احیاء آموزش تئاتر به کودکان شد.

 هدف کلی و نهایی تمام فعالیتها و تلاشهای گروه شاپرک در راستای اجرای این طرح صورت می گیرد، همچنین با گسترش این فعالیتها، علاوه بر کودکان پیش دبستانی و دبستانی، مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز به گروه پیوستند.


 
 
آشنایی با من
نویسنده : نگین مهرانی - ساعت ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۸٩
 

یکی از واحدهای درسی مقطع کارشناسی پیش دبستان و دبستان، قصه گویی و نمایش خلاق است.گذراندن این واحدهای درسی موجب آشنایی و علاقۀ فراوان من با هنر تئاتر و نمایش شد . با مطالعه ای که در این زمینه انجام دادم و فعالیت و آموزش در مهدها و مدارس و  فرهنگسراها ، از قصّه گویی و نمایش خلاق که پایه و اساس تئاتر کودک است پی به اهمیت و ارزش آموزش تئاتر به کودکان که یک روش تدریس غیر مستقیم و مناسب برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی است بردم. همچنین گذراندن دوره های آموزشی درمدرسۀ عالی بازیگری به مدیریت و سرپرستی استاد داریوش ارجمند کمک بزرگی برای آشنایی بیشتر من با مقولۀ تئاتر و هنرهای نمایشی شد و زمینۀ مناسبی را برای فعالیت بهتر من فراهم آورد. با گذشت زمان و آموزش تئاتر به تعداد زیادی از کودکان سرانجام توانستم گروه اجرایی تئاتر کودک به نام "شاپرک" که مشتمل از بازیگران کودک و نوجوان است را تشکیل دهم و توسط فعالیتها و تلاشهای این گروه، طرحی را که سالها روی آن کار کردم  به مرحلۀ اجرا رسانم.

هدف این وبلاگ ارایۀ طرح احیاء آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان و معرفی گروه شاپرک می باشد.

امیدوارم این یادداشتها باعث شود با افرادی که در زمینۀ تئاتر کودک فعال هستند و یا علاقمند به کار با کودک اند آشنا شوم.